Egyre több olyan autó fut az utakon, melyeknél a kompakt kialakítás miatt a motorolaj térben fut a vezérműszíj. Ezen motorok, szinte kivétel nélkül turbófeltöltővel és start-stop rendszerrel is el vannak látva, ráadásul közvetlen befecskendezéses hengerfejjel szereltek. Bizonyos típusú autóknál ezek Diesel motorok (pl. Ford), de a Toyota és Stellantis csoportba tartozó motorok jelentős része benzin üzemű. Ezek a kialakítások jelentősen könnyebbé, hatékonyabbá teszik a motort, viszont igen érzékenyek az alábbi üzemeltetési tényezőkre:
- Kizárólag a gyártó által előírt motorolaj specifikációval használhatóak
- A motorolaj rendkívül érzékeny a korom és az üzemanyag tartalmának arányára
- Nem javasolt a gyakori sűrű kis távolságokon, alapjárat közeli fordulaton történő használati mód
- Javasolt a minél kevesebb etanol tartalmú üzemanyag tankolása
- Legfeljebb 10-15.000 km -kénti motorolaj + olajszűrő csere, előtte motortér öblítés indokolt
Az üzemanyagban (E5,E10) lévő etanol igen agresszív anyag, és a körültekintő mérnöki munka ellenére, tény, hogy idővel megmarja a vezérműszíj felületét. Ezt többnyire az is befolyásolja, hogy a mai autók motorjaiban relatív kevesebb a motorolaj, ami főleg kis távokon használat, illetve autópálya tempóról történő városba éréskor jelent problémát, amikor például megállunk egy lámpánál. Ilyenkor igen könnyen kritikus hőmérsékleti terhelést kap az olaj és a motor egyes helyein megég. Az olajkoksz lerakódik a járatokban, és rontja az olaj áramlását, így a kenés minőségét.
A hidegindítások során a dúsabb keverék arány miatt, megnő a motorolaj üzemanyag tartalma, mely a motor normál működésének velejárója. Gyakori városban használt autóknál, ez az üzemanyag mennyiség jelentősen megnő, és az elpárolgás helyett, hajlamosabb elégni, illetve agresszív mivolta miatt, keveredni az olajjal. Az eredmény, egy megégett üzemanyag származékkal telítődött olaj, agresszív maró hatású adalék összetevővel.
A két, időben, egyszerre lejátszódó folyamat eredménye, hogy csökken a kenés minősége, ugyanakkor a megmart szíj felületéről leváló apró darabok véletlenszerűen lerakódnak a motorolaj egyes járataiban. Az eredmény egy hirtelen kialakuló kenéshiány, mely sok esetben a motor megszorulását, és/vagy a vezérműszíj váratlan elszakadását okozza. Mindkét eset végzetes a motor számára.
Mivel lehet csökkenteni a katasztrófát?
Használjunk csökkentett etanol tartalmú üzemanyagot (E5), és kerüljük a kis távokon törtnő autó használatot.
Legalább a szervizek alkalmával, töltsünk 1 flakon 20122 Xeramic® Benzin Injektor Tisztítót egy tele tankhoz, vagy hosszú idejű tárolás esetén alkalmazzuk a 20432 Xeramic® Üzemanyag Stabilizátor és Kondícionáló adalékot a tartósabb üzemanyagért.
A motorolaj cserét végezzük el, – főként városi autók esetén – 10.000 km -ként.
Olajcserék előtt, a fojtószelep legyen mindig kitisztítva, és járassuk az autót 1 flakon 20124 Xeramic® Engine Flush Motormosóval kb. 15-20 percig.
Ezt követően engedjük le a motorolajat és szereljük le az olajteknőt. A többnyire pasztával szerelt burkolatot 20154 Xeramic® Korom és Tömítés eltávolítóval könnyedén le tudjuk tisztítani, és a 20311 Xeramic® Fojtószelep tisztító segítségével tisztítsuk ki az olajteknőben lévő olaj szita szűrőt. Ezt követően a 20150-20153 Xeramic® Motortömítő paszták egyikével, szereljük vissza az elmosott olajtaknőt, helyezzük fel az új olajszűrőt és töltsük fel a motort az előírt új motorolajal.
A rendszeresen tisztított olajjáratok, és a tökéletes keverékképzés eredménye a megfelelő teljesítmény, az alacsony fogyasztás és a hosszú motorélettartam.