Barion Pixel

Részecskeszűrő (DPF) eltömődés vizsgálat – Egy újabb ok a PM Xeramic® térnyerésére !

Részecskeszűrő eltömődés vizsgálat

Svájcban, Németországban és a BENELUX államokban már 2023 óta, hazánkban pedig, várhatóan 2026 -ban bővül a műszaki vizsgálat folyamata. Bevezetésre kerül, minden gyárilag részecskeszűrővel (DPF) szerelt Diesel gépkocsi számára a kötelező károsanyag-kibocsájtás vizsgálat, vagy más néven „Részecske számláló teszt”. Ezen a szigorú vizsgálaton, ha túl magas a károsanyag-kibocsájtása a Diesel motornak, akkor az autó megbukik a műszaki vizsgán. A legtöbb ilyen esetben, valóban hibás is a rendszer. A műszer szerint, sokszor ez azt jelenti, hogy a részecskeszűrőt ki kellene cserélni, ami jelentős költséggel járna. Azonban, nem minden esetben a részecskeszűrő a hiba valódi oka.

 A vizsgálat menete, illetve a meghibásodások lehetséges okai

A műszaki vizsga során az autókat különböző pontokon ellenőrzik, így 2023 óta a Diesel motor által kibocsájtott részecskék mennyiségét is mérik egyre több tagállamban. A részecskeszámláló méri a részecskék számát, köbcentiméterenként, alapjáraton. A teszt körülbelül 90 másodpercig tart, és fontos, hogy a motor üzemi hőmérsékleten legyen.

Érdemes figyelembe venni, hogy a tagállamonként eltérően limitált, köbcentiméterenként 250 ezer – 1 millió darab közötti részecske mennyiség határértékének túllépése több okra is visszavezethető.:

  • A részecskeszűrő sérült (vékony repedések keletkeztek rajta)
  • Részecskeszűrő regenerálási probléma
  • EGR szelep nyitva maradt
  • Túlzott koromképződés (eltömődött befecskendező fúvókák, stb.)

 

Többnyire nagyon nehéz meghatározni a túlzott részecskeszám pontos okát. Az alábbi tanácsainkat megfogadva, viszont nagyobb eséllyel megy át probléma nélkül egy autó a műszaki vizsgálaton.

 

A részecskeszűrő sérült (vékony repedések lehetnek rajta)

Ha egy részecskeszűrő megsérül, akkor már nem fog optimálisan szűrni a jövőben. Ebben az esetben, egy új részecskeszűrő beszerelése az egyetlen megoldás. Ez leszerelés nélkül, nagy felbontású, szonda-kamerával ellenőrizhető.

 

Részecskeszűrő regenerálási probléma

Amikor a részecskeszűrő telítődik, automatikusan beindul a regeneráció. Amennyiben sűrűn használják kis távokon, városban az autót, gyakori jelenség, hogy nem tud a regenerációs folyamat teljesen lefutni, így az üzem során növekvő korommennyiség nem tud kiégni. Idővel ez dugulást és hibajelzést eredményez. Ilyen probléma esetén ellenőrizzük a DPF jeladók és csatlakozóik állapotát. Közvetlenül a részecske számláló teszt elvégzése előtt lefuttatott regeneráció ugyanakkor, negatívan hat a mérés korrekt eredményére! A regeneráció lefutása után ezért azt javasoljuk, menjen legalább 100-150 km távolságot az autóval, mielőtt megmérné a részecskék számát.

 

EGR szelep nyitva maradt

Amikor egy EGR szelep tartósan nyitva marad (például megszorul), az szintén negatívan hat a részecskeszám mérésére. Ebben az esetben a kipufogógázok az EGR szelepen keresztül nagyobb mennyiségben jutnak be szívóoldalról az égéstérbe. Ez okozza, hogy kevesebb tiszta levegő (oxigén) marad az égéstérben, ami így fokozottabb koromképződést okoz. Fontos szempont: Az újabb Diesel motoroknál az EGR szelep alaphelyzetben nyitva van, így a meleg kipufogógázok segítségével a motor hamarabb éri el az üzemi hőmérsékletet. Ha a motor körülbelül 20 percig alapjáraton jár, az EGR szelep lassan bezár, mivel a motor ekkor már eléri az üzemi hőmérsékletet. Ha az EGR szelep elakad a koromtól, tisztításához igen hatékony segítség a 20318 Xeramic® Total Engine Conditioner spray.

 

Túlzott koromképződés (eltömődött befecskendező fúvókák, stb.)

A fent felsorolt problémákon kívül minden alábbi helyzet fokozott koromkibocsájtás növekedéshez vezet, így szintén negatívan befolyásolja a részecskeszám mérést. Például:

  • Szennyezett befecskendezők (nincs optimális befecskendezés = nem optimális az égés)
  • Szennyezett szívószelepek (kevesebb oxigén = nem optimális az égés)

 

Mit lehet tenni, hogy a Diesel motor megfelelő eredményt érjen el a vizsgálatokon?

 Tip1: Alkalmazzon Xeramic Diesel rendszer tisztítást

A Xeramic Diesel Rendszer Tisztító egy professzionális tisztító-, és kenő adalék az üzemanyagrendszer számára. A túlzott koromkibocsájtás leggyakoribb oka a szennyeződött befecskendezők, vagy a már korommal szennyezett égéstér. Viszont a kiinduló hiba, szinte mindig a rossz befecskendezés. A legjobb módszer a koromkibocsájtás mérési határérték alá történő csökkentésére egy közvetlen tisztítás a 20127 Xeramic® Diesel System Cleaner –el. Ilyenkor a motor bizonyos ideig csak a tisztítófolyadékkal üzemel, mivel azt közvetlenül az üzemanyag szűrőbe kell tölteni, vagy egy külön csőrendszeren keresztül kell az üzemanyag-ellátó rendszer szívóoldalába bekötni. Ha ezek nem megoldhatóak, vagy túl bonyolult lenne, akkor töltse az üzemanyag tankba az adalékot és menjen az autóval egy 20 perces próbakörre. Ezt követően diagnosztikai műszerrel állítsa alaphelyzetbe a befecskendezési korrekciós értékeket.


Tip2: Részecskeszűrő tisztítás Xeramic DPF spray használatával

A 20314 Xeramic® DPF Spray egy gyors hatású és rendkívül hatékony tisztítószer, amely könnyen és szétszerelés nélkül feloldja és kitisztítja a szennyezett részecskeszűrőt. Rövid utakon, forgalmi dugókban és városi forgalomban használt autóknál a részecskeszűrő az átlagosnál gyorsabban telítődik. Az így kialakuló kormos állapot, megnehezíti a kipufogógázok megfelelő áramlását, ami jelentősen csökkenti a motor teljesítményét és növeli az üzemanyag-fogyasztást is. Ennek megelőzése érdekében szükséges a részecskeszűrő rendszeres tisztítása. A probléma megelőzésére, vagy megoldására rendkívül hatékony módszer a 20314 Xeramic® DPF részecskeszűrő tisztító spray. Ennek a hatékony tisztítószernek a használatával a felgyülemlett koromrészecskék jelentős része fellazul és elég, így a kipufogógáz útja ismét szabaddá válik a részecskeszűrőn keresztül.

 


A leírtak alapján, talán érthetőbb, hogy az Euro V és VI besorolású Diesel autók karbantartása egy lényegesen összetettebb felkészültséget igényel a szerviz szakemberek részéről egy régebbi Diesel gépkocsi karbantartásához képest. A körültekintő karbantartás viszont jelentősen növeli a járművek élettartamát és tervezhetőbb munkafolyamatokat is eredményez a javítóműhelyek és a tulajdonosok számára egyaránt.

Javasoljuk tehát, a fenti folyamatok megismerését, alkalmazását a DPF -el szerelt gépkocsik karbantartásai során, valamint az időszakos műszaki vizsgálatok előtt.

Bővebb információ és használati útmutatóval kapcsolatos kérdés esetén, lépjen be a portálra, illetve vegye fel a kapcsolatot a hitech@xeramic.hu , illetve a +3630 246 67 98 ; +3630 550 61 26 elérhetőségek egyikén.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Share This
pmxetamic
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.