Mi mindenre jó szép idő esetén egy tavaszi, illetve őszi hosszú hétvége? Mit és miért lehet hasznos átnézni és tisztítani autónkon?
Manapság, közel minden háztartásban van legalább egy autó. Ugyanakkor a hazai autópark átlagéletkora 16 év körüli, így a gépkocsiknak egyre több olyan eleme van, melyet az idő múlásával érdemes sűrűbben átvizsgálni, megtisztítani, legalább tavasszal és ősszel. Mindenki egyetért abban, hogy amennyiben egy gépkocsit folyamatosan ápolnak és karbantartanak, az meghálálja azt, és tervezhető költségek mellett, jelentősen csökkenthetők, esetenként el is kerülhetők a nem várt kiadások és bosszantó hibák.
Mi a PM Xeramic Automotive -nál, mint vezető európai autóipari háttérbeszállítónál, az ingyenes tanácsadás mellett, rendelkezünk szinte minden olyan saját fejlesztésű és gyártású, prémium minőségű tisztítószerrel és kenőanyaggal, melyek szükségesek akár otthon, akár autószervizben egy minőségi járműkarbantartáshoz.
Ősszel és tavasszal, elsőkét egy alapos külső mosással érdemes kezdeni az autó takarítását. Erre talán legjobb megoldás a már egyre több helyen megtalálható kézi autómosók egyike. A nagynyomású, bő vízzel történő szennyeződés feloldás után, autósamponnal, finom sörtés kefével vagy szivaccsal történő alapos tisztítás után jöhet a foltmentes öblítés.
Ajánlott, a kerekek mögé, a dobbetétek élét kissé elhúzva azok belső felére és az alvázra is meleg vízsugarat irányítani. Hónapok, évek során a dobbetétek mögé gyűlt sár, falevél, stb. igen alattomos és költséges korróziós problémát tud okozni a sárvédők alsó pereménél. Van, aki a dobbetétet is kiszereli, amire azért a legtöbb ember valljuk be, ritkán vállalkozik, viszont tény, hogy évekkel eltolható egy korróziós folyamat kialakulása, amennyiben rendszeresen sikerül kimosni a szennyeződést. A téli sós vízzel keveredett por a zárt részeken szinte harapja a sárvédők belső, szemmel nem látható felületeit, melyek általában vékonyabb festékréteggel rendelkeznek. Nem ritkán előfordul, hogy fű is képes kinőni tavaszra az évek óta pangó sárban!

Fényezés sérüléskor, az alapos tisztítás után, javasolt a dobbetét belsejét alvázvédő réteggel elfedni, melyre javaslatunk egy jó minőségű alvázvédő spray. (Érdeklődjön elérhetőségeinken.)
A karosszéria áttörlésekor ne feledkezzünk meg az ajtók, ablakok, fedelek éleiről, belső falcairól, a gumitömítések mögötti területről és a motortérről sem.
Az őszi és téli időszakban kevesebb bogár téved öngyilkosként a homlokfalra, helyette kavicsfelverődés és egyéb mechanikai becsapódás, horzsolás nyomait találhatjuk a karosszéria felületén tavasszal. A fényezés sérülést javasoljuk minél hamarabb zsírtalanítani, tisztítani. A legtöbb típushoz kaphatóak ma már 1-2 komponensű színkód azonos javítófestékek, -matricák, melyekkel egész kulturált módon lefedhetők a kisebb festékhiányok.
A szárazra törlést követően, évente 1-2 alkalommal mindenképp javasolt a fényezett felületek plusz felületvédelme, vaxolása. Ennek lényege, hogy a mindennapi használat során keletkező hajszálvékony karcok eltüntethetők, íg
y nem tapad meg bennük a por, olajpára, egyéb szennyeződés. Az autógyárak ezt gyárilag is megteszik, de 1-2 év után sajnos az a réteg lekopik. Egy alapos vax kezelés után a nap UV sugárzása nem öregíti a többnyire már minden gyártó által használt vízbázisú festékréteget, mely tudvalévő, hogy sokkal érzékenyebb, mint a 15-20 évvel ezelőtti oldószeres elődjeik. A 20409 Xeramic Vax habspray vékony, puha ronggyal történő áttörlése pillanatok alatt ragyogóvá teszi a legmattabb felületű karosszériát is. Speciális, saját fejlesztésű összetevője olyan simává varázsolja a felületet, hogy a szennyeződések mellett ujjlenyomatunk sem fog megmaradni autónkon. Alkalmazható fém, műanyag és krómozott elemeken egyaránt. A hónapokig tartó vax hatása esztétikusabbá varázsolja az autót, UV védelmet ad számára és taszítja a port és nedvességet is, ami ritkább autómosást is eredményez.
A gumiabroncsoknak, ajtók-ablakok gumitömítéseinek a 20319 Xeramic Silikon spray segít megújulni. Kevesen tudják, de az ajtók gumitömítéseinek megpuhításával, a gumi regenerálódik, így annak rugalmasságát visszanyerve kiküszöbölhető a zavaró, menetközben hallható műanyag zörgések jelentős része és javul a tömítő hatás is. Pár perc munkával jelentős összeget lehet megspórolni, amit a szervizekben hagynánk tetemes javítási költségekre.
Ajtózsanérok alapos tisztítását követően a 20324 Xeramic PTFE teflon spray jól irányzott fújásával annak vízlepergető és kenő hatása érvényesül, ami biztosítja a zajtalan, kattogás mentes működést hónapokon át. Egy 10-es kulccsal a kézben ugyanakkor érdemes az ajtóhatárolók meghúzottságát is ellenőrizni ezzel egy időben.
Csomagtér teleszkópok tengelyeit a 20317 Xeramic Visco Lub sprayvel, míg a tetőablakok sínjeit az univerzális 20405 Xeramic X40 sprayvel időnként befújva növelhető meg az élettartam. Ezt nagyon kevesen végzik el még szakszervizekben is, pedig a teleszkópok legnagyobb ellensége az olajos tengelyre rakódó por, piszok okozta tömítés sérülés. A sérült tömítés elengedi az olajat, ettől kiszárad. Ebből annyit érzékelünk, hogy elsőként a hidegebb időkben már nem tartja meg a csomagtér ajtót a teleszkóp, vagy nyikorognak a gumitömítések menet közben a mozgás hatására.
A biztonsági övek többszöri ki-be húzása, és folyamatos dörzsölésnek kitettsége miatt,
a 20223 Xeramic Interior Spray antisztatikus és szilikon mentes ápolása sikeresen hozzájárul a biztonsági övek tapadásmentes és rugalmas működéséhez.
A karosszéria mellett talán még fontosabb a szélvédők, ablakok, tükrök foltmentes tisztítása. Kívül-belül legjobb megoldás a 20325 Xeramic Glass Cleaner habspray. Foltmentesen tisztít és taszítja a port, az olajpárát és a bogármaradványt, miközben gátolja a párásodást is. Érdemes kipróbálni, hiszen e termék kimondottan a zártpályás autóversenycsapatok igényei szerint lett kifejlesztve, ahol igen nagyok az elvárások a tökéletes látásért akár egy 24 órán át tartó versenytempó során.
A külső felület után kezdődhet a jármű belső takarítása, fertőtlenítése.
Egy alapos porszívózást követően, nedves, enyhén szappanos puha kendővel töröljük át alaposan az összes műanyag burkolatot, műszerfalat, ajtókárpitot. Fontos kiemelni, hogy a piacon sajnos sok olyan beltértisztító és illatosító is kapható, melyek tartósan képesek megmarni az autó műszerfal anyagát. Ennek elkerülése érdekében, mindig célszerű egy kevésbé látható helyen próbát tenni.
A szilikonmentes 20308 Xeramic Műszerfalápoló (Cockpit spray) egy puha törlőkendővel pár perc alatt képes újszerűvé varázsolni szinte bármilyen belső műanyag elemet. Az UV védelem mellett, regenerálja a gépkocsi műanyag és gumi elemeit, visszaadva azok színárnyalatát. Portaszító hatása biztosítja, hogy heteken át tiszta maradjon a jármű belső felülete.
Végül a takarítás lezárásaként, javasoljuk városban, akár 5-6000 km –ként az utastéri szűrő (pollenszűrő) cseréjét, illetve egy fertőtlenítő, illatosító bomba (20316 Xeramic One Shot Car Refresher) használatát, hogy még kellemesebben teljen az autóban eltöltött idő.

A felületi tisztítás részeként, fél évente szükséges a szellőző és klíma rendszert is átvizsgáltatni, fertőtleníteni egy utastéri (pollen) szűrő cseréjével együtt. Ennek lépései következő blogunkban olvashatók.
Indulás előtt pedig, ne flejtsük ellenőrizni az évszaknak megfelelő ablakmosó-, illetve minden egyéb folyadék szintjét, a világítás állapotát és a gumiabroncsok helyes nyomását.
Bővebb információ a tiszítószerekről:
