Barion Pixel

Mit érdemes tennünk, egy modern Diesel autó használata során

Mitől is alakul ki leggyorsabban a motorkopás?

A motorkopás a legtöbb autó motorja esetén, a normál használat során keletkező olajsár, koksz és egyéb égéstermékek lerakódásának utóhatása.

Fontos tudni, hogy a legtöbb korom, és el nem égett üzemanyag az alacsony fordulaton és sűrű kis távokon történő használat során keletkezik és rakódik le a dízelmotorokban. E lerakódások -szinte észrevétlenül- alakulnak ki a motorok belsejében, de egyes típusoknál, gyakran már 30-40.000 km megtétele után is kritikus szintet érhetnek el. Ennek okai, hogy elsősorban kis távokon történő használatkor, a gyakori dús keverék használat miatt, nagy mennyiségű, el nem égett gázolaj csapódik le a hengerek falain, továbbá a fel nem melegedett DPF szűrő hatásfoka is alacsony. Az olajtérbe lefolyó üzemanyagtól , a motor járása során kritikusan megnő a motorolaj hőmérséklete és a megégett olaj lerakódik több helyen a motorban. Ennek hatására csökken az olaj kenési, és hűtési tulajdonsága. A dízelmotorok, működési elvükből fakadóan, 2000-2500 1/min alatt, jelentősen több kormot termelnek, mint magasabb fordulaton. A koromnak kisebbik része ugyanakkor, az EGR szelepen keresztül visszakerül a szívócsőbe, javítva a motor károsanyag kibocsájtását, míg nagyobb része a DPF szűrőn keresztül távozik a motorból. Amikor a DPF szűrő telítettsége viszont elér egy határértéket, további üzemanyag kerül a rendszerbe, mely megemeli a DPF hőmérsékletét és kiégeti az addig összegyűlt kormot a DPF szűrőből, így újra jobb hatásfokon üzemel a DPF. Ezt a motorvezérlő elektronika szabályozza. Amennyiben sokat araszolnak városi forgalomban, vagy alacsony fordulaton járatják a motort, a felgyűlt koromnak nem marad ideje kiégni. A hengerfalon lefolyó, el nem égett, többlet gázolaj így bekerül az olajteknőbe, és felhígítja a motorolajat, a DPF szűrő pedig rövid időn belül eltömődik. Egy koromtól eltömődő dízelmotort legtöbb esetben hibalámpa jelez, de a kezdeti fázisban többnyire még nem észlel az elektronika hibát. Ilyenkor nehezebb indulás, lomhább járás, bizonyos fordulaton megtorpanás, egyenetlen alapjárat, növekvő üzemanyag-, olajfogyasztás, kartergáz jelenségek valamelyike érzékelhető. Ilyenkor minél hamarabb érdemes felkeresni egy javítóműhelyt.

A benzinmotorokhoz hasonlóan, a fentieken kívül itt is jelentősen befolyásolja a motor élettartamát a minél jobb minőségű üzemanyag, továbbá a körültekintően kiválasztott, gyártó által előírt motorolaj és szűrők időben megtörtént cseréje.

Mit tehetünk a fenti meghibásodások kialakulása ellen?

Használat

Kerüljük a gyakori, kis távokon történő használatot, hideg motornál a túráztatást és a magas fordulaton történő járatást.

Javasolt hetente legalább 1x hosszabb útra menni (országút, autópálya) az autóval. Ezeken az utakon magasabb, váltakozó fordulaton jól megjáratva az autót, jelentősen javul a kipufogó gázáramlás tisztító hatása.

Üzemanyagellátó rendszer

Fokozottan ajánlott a rendszeresen jó minőségű üzemanyag kiválasztása, és ezzel együtt min. 8-10.000 km –ként egy tele tankhoz hozzáadni – autógyártók által elismert minőségű – Dízel Injektor Tisztítót (pl. 20119 Xeramic Diesel Injektor Cleaner 250 ml). Ezen adalékok létjogosultsága azóta értékelődött fel, mióta évről-évre növelik az üzemanyaggyártók a növényi összetevők arányát a gázolajban. Ezen összetevők miatt a gázolaj magába szívja a vizet a levegő páratartalmából, és a gyártástól számított 6-8 hét elteltével már gyantaszerű lerakódásokat okoznak a teljes üzemanyag ellátó rendszerben. Ezek a gyantás lerakódások idővel eltömítik, rontják az üzemanyagszűrők, befecskendezők hatásfokát, élettartamát. Csökkentik a motor teljesítményt, növelik a fogyasztást és felgyorsítják a fent leírt káros lerakódások kialakulását a motor égésterében és a DPF szűrőben.

Pár hetet állt gépkocsiból leengedett gázolaj

A befecskendező fejek és a levegő-, ill. kipufogó rendszerbe szerelt jeladók tisztítása, és gyárilag javasolt időszakos kalibrálása szintén javasolt a későbbi, költségesebb javítások elkerülése érdekében.

A váratlan olajfogyasztás növekedés és az ebből fakadó költséges motorkopások kialakulások a legtöbb esetben ugyanis, a fenti műveletek elmaradására vezethetőek vissza.

A levegő és egyéb gázok útja a motorban

Használat függvényében, 30-50.000 km –ként rendszeresen ismételve, javasolt a fojtószelep – szívósor – égéstér – katalizátor – EGR szelep – DPF szűrő együttes tisztítása, melyet az éves karbantartások részeként, motorolaj csere előtt elvégezve, akár 2-3x –ára is növelhető a motorok élettartama! Erre ma már több technológia is rendelkezésre áll a szervizek számára. Az egyik leghatékonyabb idő / költség oldalról a 20318 Xeramic Total Engine Conditioner 200 ml (Teljes Motor Kondícionáló) spray. Nem igényel szerviz beruházást, motorbontást (kedvező ár), ugyanakkor a tisztítóhab formátum rövid időn belül a teljes motor működésében jelentős pozitív változást idéz elő.

 

Rendellenes koromlerakódás egy Diesel motor szívósorában

A DPF szűrő karbantartás

Amennyiben kis távokon használjuk a járművet, 3-4000 km –ként egy tele tankba javasoljuk a 20131 DPF Cleaner 250 ml adalék használatát, mely jelentősen csökkenti a DPF –be kerülő korom gyulladási hőmérsékletét, így rövidebb idő alatt tud javulni a szűrő hatásfoka, mely a motor koromtartalmának csökkentése mellett, az üzemanyag fogyasztásra is jótékonyan hat.

A DPF szűrőn áthaladó kipufogógáz útja

A motorolaj és amivel érintkezik

Kiemelten fontos minden esetben az adott autógyártó által előírt besorolású és minőségű motorolaj használata.

A motorolaj cseréjének idejét a hazai használati szokásokat elemezve, szinte kivétel nélkül javasoljuk a Kezelési Kézikönyvekben jelölt „Fokozott használati mód” szerint ütemezni, mely általában 10-20.000 km közötti intervallumot jelent.

Olajcsere előtt, minden esetben javaslunk a régi, üzemmeleg olajba tölteni 1 flakon 20124 Xeramic Engine Flush (Motormosó) 250 ml motor átmosót, majd 15-20 perc járatás után leengedni a régi motorolajat. Ez a tisztítószer olaj oldalról szabadítja meg a motort a nem kívánatos lerakódásoktól.

Ezt követően, töltsük fel új motorolajjal a motort.

Összegzés

Fontos megjegyezni, egy autó karbantartása, látható módon nem csak olajcseréből áll.

Az elmúlt 20 évben gyártott járművek nagy részénél a műszeres beállítások, szűrő cserék, programozások, kalibrációk szintén fontos és elengedhetetlen részei az éves felülvizsgálatoknak. Míg a régebbi autók beállításait manuálisan (szelephézag, adagoló), úgy a modern járműmotorok kalibrációit (fojtószelep, befecskendezők, stb.) már megfelelő diagnosztikai műszerrel szükséges elvégezni. Ezt helytelenül, szintén sok esetben elfelejtik mind a használók, mind sajnos a szervizek is.

A hűtő- és klímarendszer folyadékok, az izzítógyertyák, a motorvezérlés és a segédmeghajtó elemek szíjainak megfelelő időben történő cseréje szintén a motor élettartamát jelentősen befolyásoló tényezők. Több mint 20 éves szerviz tapasztalatunk, hogy a hazai járműpark meghibásodásának leggyakoribb okozói a nem gyártó által előírt izzítógyertyák, vezérlések, olajok, szűrők beépítése, melyek esetenként valamelyest kedvezőbb ár ellenére, nagyságrendekkel költségesebb meghibásodásokat okoznak már igen rövid időn belül.

Szintén komoly motor problémát jelent a kiszerelt katalizátor, DPF szűrő, EGR szelep, és egyéb elemek hatása, melyek a motorban történő gázáramlások megváltoztatása miatt okoznak sok esetben teljes motor felújítást pár ezer km megtétele után.

E pár leírt gondolattal, reményeink szerint minél több jármű tulajdonosnak segítséget tudunk nyújtani, hogy hatékonyabban tudja üzemeltetni autóját, továbbá sikerült jobban megismertetni a PM Xeramic adalékok és tisztítók helyét a gépjárművek üzemeltetésben.

Tartsa mindig tisztán a befecskendezőket, ezzel a teljes motort is, a megfelelő teljesítmény érdekében

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Share This
pmxetamic
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.