Barion Pixel

Mit tehetünk a benzinmotoros autók védelme érdekében?

Mit érdemes tennünk egy modern benzines autó használata során, hogy minél tovább és hatékonyan tudjuk használni azt műszaki meghibásodás nélkül?

Először is, tisztában kell legyünk vele, mitől is alakul ki leggyorsabban az olajfogyasztás és ebből adódóan a motorkopás.

Fontos tudni, hogy a legtöbb korom, és el nem égett üzemanyag alacsony fordulaton és sűrű kis távokon történő használat során keletkezik és rakódik le a motorokban. A használat során e koromlerakódások szinte észrevétlenül, lassan gyűlnek a motorban, bár egyes típusoknál, gyakran már 30-40.000 km körül kritikus szintet érnek el. Kis távokon, városban használatkor a sűrű dús keverék miatt nagy mennyiségű, el nem égett benzin csapódik le a henger falán, továbbá a fel nem melegedett katalizátor hatásfoka is alacsony. A benzin lefolyik a hengerek falán és keveredik a motorolajjal. ezzel hígul a kenőképesség, illetve az etanol agresszív hatása megmarja a gumielemeket, és csökkenti azok élettartamát. Olajban futó vezérműszíjak korai szakadása például, sok esetben ennek következménye. Az Euro 5 és 6 emisszió kategóriás autóknál ezen felül, a kipufogógáz egy része is visszavezetésre kerül a szívósorba. Az újra az égéstérbe kerülő kipufogókorom, szintén keveredik az olajjal. A nagy teljesítmény, relatív kevés motorolaj töltet együttes hatása, hogy az olaj igen hamar eléri a kritikus megégési határ hőmérsékletet. Az olaj megégésének pillanatától kezdve, erős kokszréteg rakódik le az olajjáratokban és minden lecsökkent áramlású furatban. A dugattyúgyűrűk elvesztik az olaj tömítő-áteresztő feladatukat, és a dugattyúk szivattyú módjára pumpálni kezdik az olajat az égéstérbe. A láncreakció beindul. A folyamat kezdeti jelei:

  • Fekete, kormos kipufogóvég
  • Olajos, kormos lerakódás a fojtószelepen, gyertyákon, szívósoron
  • Nehezebb hidegindítás
  • Alapjárati remegés, esetleg gázadáskor, egy pillanatra megtorpanó gyorsulás
  • „Lustuló” motor
  • Idővel olajfogyasztás növekedés, főleg nagy sebességgel, autópályán haladva
  • Gyenge katalizátor hatásfok-, gyújtás kimaradás hibakódok
  • Lambda szonda hibakódok

A leírt folyamatot jelentősen befolyásolja a használati szokásokon kívül, a mai sokkal kisebb illesztésű motorok konstrukciós kialakítása, a nem időben lecserélt, esetenként nem megfelelő minőségű motorolaj és / vagy olajszűrő használata, továbbá a tankolt üzemanyag minősége is.

Mit tehetünk ezek ellen?

Kerüljük a gyakori, kis távokon történő autózást, hideg motornál a túráztatást és a magas fordulaton történő használatot.

Javasolt hetente legalább 1x hosszabb útra menni (országúton, autópályán), magasabb, váltakozó fordulaton megjáratni az autót, hogy a kipufogó gázáramlás tisztító hatása optimálisabb legyen.

Fokozottan ajánlott megfelelő minőségű üzemanyag használata mellett, min. 8-10.000 km –ként, vagy sűrűbben egy tele tankhoz – autógyártók által is elismert minőségű – benzin befecskendező tisztítót adagolni. (pl. 20122 Xeramic Petrol Injektor Cleaner 250 ml). Ezen adalékok létjogosultsága azóta értékelődött fel, mióta évről-évre növelik az üzemanyaggyártók az etanol százalékos arányát az üzemanyagokban. Az etanol igen erős oldó hatású, melynek a benzinnél jelentősen (kb. 27-30%) alacsonyabb az energia értéke. Tulajdonsága továbbá, hogy magába szívja a vizet a levegő páratartalmából, ezáltal a gyártástól számított 6-8 hét elteltével már gyantaszerű kiválásokat, lerakódásokat idézhet elő a teljes üzemanyag ellátó rendszerben. Ezek a lerakódások idővel eltömítik, rontják a szűrők, befecskendezők hatásfokát, csökkentik a motor hatásfokát, növelik a fogyasztást és a lerakódások kialakulását a motor égésterében. A váratlan olajfogyasztás növekedés és az ebből fakadó költséges motorkopások kialakulása a legtöbb esetben, így függnek össze a tankolásokkal.

Nem megfelelő befecskendezés és keverékképzés miatti lerakódás egy fojtószelepen

Átlagosan 30.000 km –ként ismételve, – kimondottan a közvetlen befecskendezésű motoroknál – javasolt a szívósor– égéstér- katalizátor együttes tisztítása, melyet az éves karbantartások részeként, motorolaj csere előtt elvégezve, akár 2-3x –ára is növelhető a motorok élettartama! Erre ma már több technológia is rendelkezésre áll a szervizek számára. Az egyik leghatékonyabb idő / költség oldalról a 20318 Xeramic Total Engine Conditioner 200 ml (Teljes Motor Kondícionáló) spray. Nem igényel szerviz beruházást, komolyabb motorbontást (kedvező ár), ugyanakkor a tisztítóhab formátum rövid időn belül a teljes motor működésében jelentős, pozitív változást idéz elő.

    Gyújtáskimaradás miatti katalizátor károsodás 

A szívó oldali tisztítással egy időben, javasolt közvetlenül olajcsere előtt minőségi motormosó használata is. Fontossága a nagy teljesítményű kis motorok, turbófeltöltők, start-stop rendszerek elterjedésével értékelődöt fel. A lokálisan, jelentős hőterhelést kapó motorolaj megégése szinte törvényszerű ezen motoroknál, ami pár ezer km alatt koromlerakódásként rontja a hatásfokot, idővel az élettartamot. A 20124 Xeramic Engine Flush 250 ml (Motormosó), igen hatékony, motorolaj alapú tisztítószer, mely letisztítja a motorok belsejét a ráégett motorolaj maradványoktól, és garantáltan védi a motort a káros lerakódások okozta későbbi problémáktól.

Turbótengely törés, nem megfelelő olajcsere intervallum és nagy terhelés eredményeként

A motorok élettartama tovább fokozható, a leírt tisztítási folyamatok gyakorisága csökkenthető, amennyiben 20128 Xeramic Valve Cleaner 250 ml (Szelep tisztító üzemanyag adalék) üzemanyagba töltendő tisztító adalékot használunk 10.000 km –ként. Ez a tisztító magas gyulladásponton ég csak el, így üzem közben, gőz formában segíti az égéstér és a szelepek tisztán tartását. Ezt a terméket kimondottan a városi üzemben használt benzines autókhoz ajánljuk, függetlenül attól, hogy szívócső-, vagy közvetlen befecskendezésű motorról van-e szó.

Kiemelten fontos minden esetben az adott autógyártó által javasolt minőségű motorolaj használata.

Az olajcsere intervallumot a hazai használati szokásokat elemezve, szinte kivétel nélkül javasoljuk a Kezelési Kézikönyvekben jelölt „Fokozott használati mód” szerint lecserélni, mely általában 10-20.000 km közötti intervallumot jelent.

Az elmúlt 20 évben gyártott járművek nagy részénél a műszeres beállítások, szűrő cserék, rendszer programozások, kalibrációk szintén fontos és elengedhetetlen részei az éves felülvizsgálatoknak. Míg a régebbi autók beállításait manuálisan, úgy a modern járműmotorok kalibrációit már megfelelő diagnosztikai műszerekkel szükséges elvégezni. Ezt helytelenül, szintén sok esetben elfelejtik mind a használók, mind a szervizek.

A hűtő- és klímarendszer folyadékainak, a gyújtógyertyák, a motorvezérlés és a segédmeghajtó elemek szíjainak megfelelő időben történő cseréje szintén a motor élettartamát jelentősen befolyásoló tényezők. Több, mint 20 éves szerviz tapasztalatunk, hogy a hazai járműpark meghibásodásának leggyakoribb okozói a nem gyártó által előírt gyújtógyertyák, vezérlések, olajok, szűrők beépítése, melyek esetenként valamelyest kedvezőbb ár ellenére, nagyságrendekkel költségesebb meghibásodásokat okoznak már rövid időn belül.

Komoly motorproblémát okoznak a kiszerelt katalizátor, EGR szelep, egyéb elemek hatásai, melyek a motorban történő gázok áramlásának megváltoztatása miatt okoznak sok esetben teljes motor felújítást pár ezer km megtétele után.

Egy mai autó karbantartása, látható módon nem csak olajcseréből áll, melyet érdemes mindig megjegyezni.

https://pmxeramic.hu/termekkategoria/csomagok/

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Share This
pmxetamic
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.